torstai 30. toukokuuta 2013

Öiset ukonilmat

Täällä satelee hiukan vettä, josta päästäänkin sulavasti postauksen aiheeseen. :D

Mua ei öiset ukonilmat haittaa ja varsinkin täällä kerrostalossa on varsin turvallinen olo, vaikka ukkonen paukkuisi ja salamoisi kuinka paljon. ;)

Mutta sähkölaitteiden suhteen olen hyvin varovainen ja koska en yhtään tykkää herätä umpiunesta siihen tunteeseen, että "no nyt on ukonilma miltei päällä ja mulla on vielä kaikki töpselit pistorasioissa", niin vedän töpselit irti pistorasioista jo illalla, jos on vähänkin mahdollisuutta, että yöllä ukostaa. Yöllä kun lähtee pimeässä ja puoliunessa kiskomaan töpseleitä pois paikoiltaan niin saattaa jäädä joku töpseli epähuomiossa irrottamatta, ja vähintäänkin sitä pimeässä satuttaa varpaansa johonkin huonekaluun ja sitten "ottaa pattiin" ja tietty siihen varpaaseen. Meikäläisen herääminen paukkeeseen ja salamointiin kestää sen verran aikaa ja sellaiseen meteliin herätessä on sen verran hassu olo, että on varmempaa irrottaa töpselit pistorasioista jo illalla, vaikkei ukonilman osumisesta päälle olisi mitään takeita. ;)

16 kommenttia:

  1. Mua pelottaa nyhtää ukkosella töpseleitä irti, pelkään että just sillon tulee salama näpeille. Mutta kyllä meilläkin kesäisin usein aamulla otetaan töpselit irti, jos ei ole ketään päivän aikana kotona. Nykyajan sähkövempeleet on niin herkkiä virtapiikeille, hajoavat semmosista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietin samaa nyhtäessäni töpseleitä.

      Laitteet ovat todella herkkiä. Keväällä mulla hajosi tietokoneesta virtalähde (ei ukkosen takia, vaan muuten) ja rikkoi samalla asunnosta sulakkeen. Oli onni ettei koneesta hajonnut muuta samalla kertaa.

      Poista
  2. Odottelen kovasti meille ukkosta, niin on ollut painostava ilma tänään. Vissiin on luvassakin, joten yöksi pitää tosiaan napsia töpselit seinästä ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällä hetkellä näyttäisi jytisevän Suomenlahdella. Ukkosta saattaa olla jossakin vaiheessa luvassa. ;) Kannattaa varautua ukkoseen. ;)

      Mun isälle tuli vuosia sitten maalla sähkölaitetappioita, kun salama iski läheiseen sähkötolppaan niin että puunsäleet lentelivät.

      Poista
  3. Voi kun ei tulisi ukkosia! En minä niitä itse niin pelkää, mutta Figo-parka on kauhusta kankeana eikä Friedekään nyt suorastaan ukkosta rakasta :(

    Niin ja tästäkin päästään siihen entiseen toiveeseen, että voi kun ei tulisi kuuma kesä! Viileänä kesänä ukkostaa harvemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti Figo ei joudu monen ukkosen "alle" tänä kesänä eikä Friedekään.

      Kollo suhtautuu suht rauhallisesti ukkosiin - ehkä vielä rauhallisemmin kuin mä - joskus kissa kuorsaa kilpaa ukkosen jylinän kanssa. ;)

      Viileinä kesinä ukkostaa tosissaan harvemmin. :)

      Mä äsken kuulin ukkosen jylinän jostakin kaukaa.

      Poista
  4. Ukonilma tykkää tulla aina öisin.
    Johdot on kyllä hyvä vetää irti pistorasioista.

    Pienenä pelkäsin jyrinää, mutta mummo rauhoitteli että jumala se siellä vaan kottikärryillä kiviä siirtelee. Tuon mielikuvan jälkeen jyrinä ei ollut enää niin pelottava asia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maalla ukkoset tuntuvat paljon enemmän kuin kaupungissa. ;)

      Mäkin pelkäsin lapsena ukkosta - sitten pelko meni ohi.

      Poista
  5. Minä tykkään itse ukkosesta, mutta Spede pelkää sähkökatkoja. Pelkää pimeää :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pimeä voi olla tosi pelottava juttu.

      Taskulamppu on hyvä "ensiapu" sähkökatkon varalle. :)

      Poista
  6. Minä kyllä melkein kauhusta vapisen aina ukonilmalla, oikein hyvää esimerkkiä annan pikkuisille :)

    Minä olen kanssa pyrkinyt ennakoimaan vetämällä piuhat pois ennen ukkosia. Mutta öisin herätessä siihen jyskeeseen tulee kauhea kiire laittaa ikkunat kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikkunat on hyvä muistaa! :)

      Pelkoa on mun mielestä miltei mahdotonta peitellä.

      Mä pelkäsin pienenä koiria (en enää:)) ja äitini nosti mut aina syliin, kun joku koira tuli hyppimään vasten. En tiedä oliko se hyvä vai huono juttu - se syliin nostaminen. ;)

      Poista
  7. Ukonilmalla aina pelkään, ettei vaan rakas telkkari tai rakas tietokone vioitu :D Huomioiko Kollo ukonilman vai onko hän vaan ihan rauhassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kollo on kadehdittavan rento ukonilmalla - yleensä nukkuu sitä paremmin, mitä enemmän ukkonen paukkaa ja salamat leimuavat.;-)

      Mäkin pelkään tietokoneen ja telkan puolesta ettei kumpikaan niistä vioittuisi virtapiikistä. Ovat tärkeitä laitteita!:-)

      Poista
  8. Mä RRRakastan ukkosia! Ja muutaman kerran on salama rikkonut tietokoneen ja telkkarin, joten nykyään lähes aina yöksi irrotetaan johdot pistorasioista, varmuuden vuoksi. Myös laturit. Pahinta on jos unohtaa työpäivän ajaksi ne seinään ja kotona ei ole ketään... ja ukkonen nousee. Hui! Ikkunoita en vaivaudu sulkemaan ukkosella, ellei tuuli paina vettä sisään.
    Hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullekin on joskus käynyt niin, että olen ollut poissa kotoa enkä ole lähtiessä ottanut töpseleitä irti. Sitten kun huomaa, että no nyt on ukonilma päällä, niin on kamala tunne, että nyt en pääse heti kotiin tarkistamaan onko kaikki kunnossa.

      Ikkuna on ollut raollaan ukonilmallakin - onneksi on katos niin täällä ei sada sisään. ;)

      Mukavaa viikonloppua! :)

      Poista