maanantai 6. toukokuuta 2013

Ampiaisaika tulee taas

Mä en tiedä miksi, mutta mulle esim. ampiaisten läheisyys on pikkulikasta asti ollut ihan nou nou -juttu.
Hämähäkit nurkissa eivät häiritse, mutta ampiaiset ja mehiläiset! Kaupunkilaistyttönä en mehiläisiä kovin usein kohtaakaan. ;) Perhetuttu hoiti aikoinaan mehiläispönttöjä  ja hänen luonaan näin lapsena, että mehiläiset ovat ihan rauhaa rakastavia olentoja. Hän näytti ettei mehiläinen välttämättä tuikkaa laskeutuessaan esim. kädelle (siis mehiläishoitajan kädelle - ei mun. ;)) Itse kuitenkin olen pysytellyt mehiläisesittelyn jälkeenkin kaukana mehiläisistä ja mehiläispöntöistä. ;)

Jo lapsena muistan törmänneeni ampiaisen kanssa yhteen ja se tuikkasi. Isä laittoi tuikkauskohtaan hunajaa ja kipu hävisi miltei heti. Ampiaistörmäyksiä on sattunut sen jälkeenkin. Jos esim. tänne asuntoon tulee ampiainen niin en saa ampparia ohjattua ulos (miesystävä ohjaa ampiaisen ulos ;)), jos ampiainen ei itse löydä tietään pihalle. Laitan oven auki pihalle ja menen kissan kanssa kylpyhuoneeseen ettei ampiainen tuikkaisi kissaa, jota ampiaiset, kuten kaikki muukin lentävä ja liikkuva, kiinnostaa kovasti.

Viime kesänä miesystävä poisti maalla talon varastovintiltä ampiaispesiä. Suuri osa niistä oli vanhoja pesiä - vain jossakin pesässä oli muutamia ampiaisia eivätkä pesät olleet suuria. Talojen varastovintit houkuttelevat ampiaisia pykäämään pesiä - varmaan hyvinkin yleisestikin. ;) Mä pakenin tämän pesien poisto-operaation ajaksi alakertaan.


14 kommenttia:

  1. Voi että, ei ole kivaa, kun on noita pelottavia juttuja - ainoa vika kesässä ;-)
    Minua eivät nuo lentävät pistävät häiritse, mutta käärmeitä inhoan yli kaiken. Käärmeen kuvaakaan ei voi katsoa, alkaa oksettaa. Yh!
    Pakko lopettaa kirjoittaminen, kun alkaa puistattaa pelkkä sana ja ajatus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käärmeet voivat yllättää, kun niitä on vaikea havaita kasvillisuuden seasta. Minä näin kerran kyyn aukomassa suutaan suolla - kyy oli hurja näky - onneksi minulla oli saappaat jalassa.

      Poista
  2. Juu ei ampiaisia. Kimalaiset saa tulla pesimään pihapiiriin (niinku ne joka kesä tuleekin saunan välikattoon ja varaston seinän sisään) mutta ampiaispesiä ei mieluusti. Saunan vintille ne tekee kyllä pesiä, jonain kesänä on enempi niin tietää että siellä ne taas on.

    Yhtenä kesänä, kun grillailtiin ulkona useasti, seurattiin mielenkiinnolla kun ampiainen kävi lautaselle jäänyttä kananlihaa hakemassa. Leikkas leuoillaan sitä kimpaleen ja lähti lennättämään pois, välillä niin ison palan kans, että lentäminenkin oli vähän sitä sun tätä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pörriäiset löytävät pienimmätkin raot ja änkeävät tekemään pesiään.

      Mä olen tiennyt, että makea (esim. siideri) houkuttelee ampiaisia paikalle. Kananlihan syöminen yllätti! ;)

      Poista
    2. Nehän kuskaa liharuokaa omille toukilleen ruuaksi, ja tämä varmaan hoksas helpon konstin :)

      Poista
    3. Se oli ampiaisen ravintola-ateria! ;)

      Poista
  3. Ampiaiset eivät häiritse, mutta ne hämähäkit ja lukit. Hui.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että pelonväristysten aiheuttajat vaihtelevat henkilöttäin.

      En mä kyllä ottaisi hämähäkkiä lemmikkieläimeksi. ;)

      Poista
  4. Minua ei ampiaiset ja muut pistävät niin haittaa ulkona - en tietysti tykkääkään, mutten saa hepuliakaan - mutta sisällä ne on pelottavia siksi, että kissat yrittää saada ne kiinni!

    Hämähäkit mua kyllä inhottaa aivan tosissaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kissalle ampiainen on vaarallinen vastustaja, kun kissa haluaisi mennä leikkimään ampiaisella eikä ymmärrä, että ampiainen ei ole samaa mieltä.

      Poista
  5. Ampiaiset ei haittaa, mutta herrajumala kun näkyy sudenkorento niin kiljun korkealta ja kovaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä näin maalla sudenkorennon viime kesänä. Täällä kaupungissa niitä on vähemmän.

      Toivottavasti tulevana kesänä et törmää sudenkorentoihin. ;) Mäkin toivon ettei yhtään ampiaista lennä asuntoon. ;)

      Poista
  6. Mä en myöskään ole mikään ampiaisten/mehiläisten ystävä... Kyllä meinaan juoksen ja lujaa karkuun. Joskus hiukan saatan kiljahtaakin... ;D
    Yhtenä syksynä kävi niin, että ampiainen laskeutui mun niskaan ja pisti samantien... Vaikka aina sanotaan, että ei saisi huiskia, että sitten ne pistää. Mutta kyllä en tuota juttua enään usko! Tokihan ne on tosi tokkuraisia syksyisin, mutta siltikään en niiden kanssa meinaa ruveta kovasti kaveeraamaan. ;)
    Meillä hoitaa myös mieheni nuo ampiaiset ulos meidän kodista, mutta jos hän ei ole paikalla, niin meidän toiseksi vanhin onneksi on niitä pihalle laittanut! Kiva niin, ei tartte äidin sitten yrittä!! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kätevää, että joku muu hoitaa ampiaset ulos. :) Aiemmin isäni suoritti ampiaisten "ulkoistamisen" ja nyt miesystäväni. ;) Minä en oikein ole koskaan päässyt ampiaisten kanssa sinuiksi, kun ne lentelevät niin ennalta-arvaamattomasti eikä koskaan tiedä, mitä ampiainen tekee seuraavaksi.

      Poista